Thema Mentale gezondheid

Mentale gezondheid is één van de grootste maatschappelijke kwesties op dit moment. Bijna de helft van de Nederlanders krijgt in zijn of haar leven te maken met een mentale aandoening.

Binnen de Tweede Kamer staat het thema daarom hoog op de agenda 1. In de kamerbrief ‘Aanpak mentale gezondheid’ wordt de grote omvang en ernst van het probleem aangegeven: “Er bestonden al langer zorgen, maar de coronacrisis heeft bestaande problemen met de mentale gezondheid nog scherper aan het licht gebracht en bovendien nieuwe problemen veroorzaakt.” De Tweede Kamer geeft aan dringend op zoek te zijn naar manieren om te werken aan de mentale gezondheid, met name onder jongeren. En niet onterecht.

Uit het gezondheidsonderzoek van de RIVM afgenomen in september 2023 blijkt dat het slechter gesteld is met de mentale gezondheid van jongeren dan tijdens de vorige meting (juni 2023). Van alle jongeren die deelnamen aan het onderzoek van september 2023 had 35% mentale klachten. Stress vergroot de kans op een slechte mentale gezondheid. Dat is vooral zo bij stress door eigen problemen, de mening van anderen, school en overige zaken. Van de jongeren gaf 17% aan wel eens of vaker aan zelfdoding te hebben gedacht. Jongeren die eenzaam zijn, hebben vaak ook mentale klachten.

Bijna de helft van de Nederlandse volwassenen (48%) heeft ooit in het leveneen psychische aandoening gehad. In de afgelopen 12 maanden had ongeveer een op de vier volwassenen (26%) één of meerdere psychische aandoeningen. Dit komt overeen met bijna 3,3 miljoen volwassen Nederlanders van 18-75 jaar. Angststoornissen komen het vaakst voor, namelijk bij 15% van de volwassenen. Binnen onze samenleving neemt de sociale cohesie af en neemt de druk op de arbeidsmarkt toe. In 2019 hadden 1,3 miljoen mensen last van burn-out klachten. Van de 48% die te kampen heeft met een psychische aandoening, geeft 18% aan er nooit over te praten.

Koop uw Ticket(s)

Rotaract / D1570 / Studentenprijs

Reserveer ook een geheel verzorgd 3-gangendiner met studentenkorting.

Rotaract / D1570 / Studentenprijs
Dagkaart Vroegboekkorting

95,-

Normale prijs 145,- p.p. Deze korting van 35% wordt aangeboden t/m 15 mei.

Dagkaart Vroegboekkorting
Rotary - Benefietdiner